Smarta knep för att bli kvitt ditt mobilberoende!

I dag är det nästintill omöjligt att leva utan mobilen. Men kan vi tillbringa mindre tid framför mobilskärmen?

I den nya boken "How to break up with your phone" av vetenskapsjournalisten Catherine Price menar hon att det faktiskt är möjligt.

I boken undersöker hon hur mobilen påverkar oss, och under en trettiodagarsperiod guidar hon läsaren till hur man identifierar sina dåliga mobilvanor, rensar i mobilen och skapar nya mer hälsosamma mobilrutiner.

Här har du fem sätt för att göra slut med din telefon:


1. Ladda ner en app som mäter hur ofta du kollar på telefonen

Detta kan verkligen bli en ögonöppnare, och du får reda på exakt hur ofta du plockar upp telefonen under en dag. Appen Moments har koll på hur ofta du använder telefonen och du kan också lägga in hur mycket du vill använda mobilen varje dag. Då får du ett alarm när du överstiger den gränsen.


2. Välj perioder och platser som är helt mobilfria

Det kan till exempel vara en halvtimme varje kväll som du inte får kolla mobilen, eller att du lämnar den hemma när du går ut på promenad. Små steg kan göra att du kan gå längre och längre perioder utan mobilen. Även vissa platser i ditt hem kan du göra "mobilfria", som till exempel sovrummet.


3. Investera i en väckarklocka

Om du använder telefonen för att ställa alarm, kan det bli en ursäkt för att ha med den in i sovrummet. Köp då hellre en väckarklocka som du kan använda. Då slipper du också undan vanan att kolla mejl eller Instagram det första du gör när du vaknar varje morgon.


4. Stäng av alla notiser

Varje gång vi ser ett nytt meddelande, en notis om att något har hänt eller att någon har gillat våra bilder eller inlägg på sociala medier så reagerar hjärnan direkt. Hjärnforskaren Katarina Gospic menar att relationen till vår mobil kan jämföras med en skål med lösgodis. Om vi ständigt har en skål med godis framför oss kommer vi att äta av den, då hjärnans impulser vill ha mer. Detsamma gäller då för den bekräftelse vi får från sociala medier. Hjärnan blir beroende av dessa kickar. Då kan det hjälpa hjärnan att inte ständigt utsättas för pipande och blinkande notiser.

Bildresultat för phone addiction


5. Sätt alarm på hur mycket tid du får lägga på sociala medier

Det är väldigt lätt att fastna i Instagram-flödet i timmar, och slösurfing kan vara en tidstjuv. När du skulle städa så har du helt plötsligt i stället varit på Facebook i en timme. Om du sätter ett alarm på en halvtimme så "får" du bara vara inne på Facebook under den tiden. Då blir det också tydligare var tiden tar vägen på kvällarna, och du kan lägga tiden på annat än mobilen.


Forskning har visat att vi påverkas negativt av att hela tiden byta fokus när vi kolla i mobilen. Mobilen har också en negativ effekt på vår sömn, kreativitet och kan kopplas till depression.