Hur träningen påverkar din vaginala hälsa!

Om du tränar regelbundet (applåder!) så är det också viktigt att ta hand om din vaginalhälsa, särskilt om du tillbringar mycket tid på gymmet. Tänk på det: ökade temperaturer, svett och hårda kläder - det är inte exakt det idealiska förhållanden för din vagina (eller vulva) att trivas i. Här är Dr. Sherry Ross & Dr. Minkins topptips:


1. Handla medvetet

Dr. Ross rekommenderar ”För att hålla det enkelt när du tränar väljer du tyger som nylon, spandex och polyester som är bekväma, icke absorberande och flexibla. Vissa material är till och med kända för att vara antibakteriella, förbättra din fysiska prestanda och ge ytterligare stöd. ”Dr. Mary Jane Minkin håller med och rekommenderar underkläder med en bomullsgosset och anser också att lösa kläder är idealiska eftersom du inte vill bli" omgiven " av svett "som kan leda till en jästinfektion.


2. Grävda remmar

”spetsunderkläder kan se ut och känna sig sexigare jämfört med vardagliga underkläder, men deras anatomiskt ovänliga utformning gör det lättare för skadliga bakterier i tjocktarmen att hitta vägen i slidan och urinblåsan och ökar risken för infektion. Bekvämt anpassad bomullsunderkläder som täcker din kvinnliga anatomi väl, inklusive slidan och rektum, tenderar att vara det bästa alternativet för slidan på lång sikt. Att hitta de mest bekväma underkläderna bör vara varje kvinnans uppdrag och prioritering för vaginal hälsa och välbefinnande, ”förklarar Dr. Ross.


3. Lär dig hur man undviker utslag av värme

Dr. Ross berättar, "Ett värmeavbrott är vanligt om du svettar mycket (särskilt i en varm eller fuktig miljö) och lämnar dina svettiga träningskläder länge efter att du lämnar gymmet. Svett fångar bakterier på huden, vilket blockerar svettkörtlar som orsakar ett svidande eller brinnande utslag med små kliande röda bulor, även känd som "stickande värmeutslag".

Idealiskt, efter en lång träning är det bäst att gå ur dina svettiga kläder och ta en dusch där du kan rengöra svett och bakterier från kroppen, särskilt vulven.

”Om du inte har tid att duscha, skulle jag ta med mig ett resepaket med vaginalhygien-våtservetter i din gymbag som kan användas efter träning. En snabb torkning, framåt mot ryggen, av din vagina och det kommer att avlägsna överdriven svett och oönskad lukt från vaginalen. Vaginalhygien-våtservetter är alkoholfria och allergivänliga och renar smuts, bakterier och lukt från alla rätta ställen och ökar inte din risk att få en jäst- eller bakterieinfektion.


4. Fräscha upp efter träningen

Vissa människor tycker att lukten efter träningen är sexig och en påslagning medan andra inte gillar det så mycket. Att bära rena sportkläder så att din hud kan andas är ett enkelt botemedel för att minska svett-, bakterie- och dålig luktuppbyggnad när du tränar. Deodorant hjälper också! Kvinnliga hygientorkar fungerar bra för vaginalvård efter att ha arbetat för att förhindra infektioner och lukt, säger Dr. Ross.

Bildresultat för vagina workout


5. Kissa innan du tränar

Dr. Ross förklarar; ”Att träna kan lägga ytterligare belastning på urinblåsan. Kvinnorna mellan 40 och 60 år lider av urininkontinens. All aktivitet som ökar magtrycket kan leda till stressinkontinens, särskilt om blåsan är full. Så innan du tränar ska du tömma urinblåsan så att du minskar stressen på urinblåsan. ”


6. Gör Kegel-övningarna till en del av ditt dagliga träningspass

Både Dr. Minkin och Dr. Sherry säger att Kegel-övningar är ett måste. Dr. Sherry berättade för oss ”Kegel-övningar är ett enkelt och effektivt sätt att stärka de bäckenbottenmuskler som stöder livmodern, urinblåsan och tarmen. Dessa bäckenbottenmuskler kontrollerar urinblåsan och tarmfunktionen. Det finns många skäl till varför du kan försvaga dina bäckenbottenmuskler, från graviditet och förlossning till åldrande och övervikt. Effekten av att försvaga bäckenbotten resulterar i att dina bäckenorgan tappar och skapar en utbuktning i din vagina. När detta inträffar kallas prolaps av bäckenorganet. Symtom från ett prolaps sträcker sig från ett obekvämt bäckentryck till urinläckage. Kegel-övningar kan hjälpa till att fördröja eller till och med förhindra prolaps av bäckenorgan och andra relaterade symtom. En kvinna är aldrig för ung för att börja göra Kegel-övningar! ”


Kortfattat: Försök byta ut svettig gymutrustning så snabbt som möjligt, om du inte kan, överväga att använda en torka för att rengöra din vulva, kissa innan du tränar och gör kegelövningar så ofta du kan!