Hur man gör den hälsosammaste gröna smoothien!


Vill du veta hur man gör den hälsosamma gröna smoothien? Du behöver inte ens ett recept, bara ta en mängd olika gröna grönsaker, frukt och dessa supermat-tillägg.  

Bildresultat för smoothie gif

Är du en grön smoothieälskare som oss? Vi menar, vad är inte att älska, eller hur? De är bekväma, bärbara, lättsmältbara och näringsbeständiga. Ett glas grön godhet.

Dessa hälsosamma små drycker kan vara en måltidsersättning, immunförstärkare eller stöt av energi, beroende på vad du lägger i dem. Och lita på oss när vi säger, ingredienserna och kombinationerna är oändliga.

Nyckeln här är att inte vara rädd för att experimentera. Det finns verkligen inget fel sätt att göra en grön smoothie (såvida du naturligtvis inte glömmer grönheterna!).


HÄR HAR VI NÅGRA TIPS FÖR ATT GÖRA DEN FRISKASTE GRÖNA SMOOTHIEN:

1. Börja med färskt & organiskt

Mörka bladgröna grönsaker som fungerar bra i smoothies inkluderar grönkål, spenat och chard. Men du kan också byta upp det med romaine, senapsgröna, maskrosgrönsaker och selleri. Du vill inte falla i en matruta, så se till att växla dina gröna.

Bildresultat för green smoothie

2. Välj en hälsosam flytande bas

Du kommer att lägga hela frukt till din smoothie, så det är bäst att undvika fruktjuice som bas. Detta hjälper också till att begränsa den totala mängden socker i din smoothie. Bra vätskor inkluderar filtrerat vatten, kokosnötvatten och vegan mjölk. Hemmagjord nötmjölk är bättre än köpta i butiken eftersom de inte innehåller förtjockningsmedel, emulgatorer, tillsatser och andra fräckheter. De är också superlätt att göra, så prova dem!


3. Tillsätt en mängd olika frukter

Om du är ny i världen med gröna smoothies kan du börja med ett högre fruktförhållande för att hjälpa din smak att vänja sig till smaken av de gröna. Men över tid bör ditt mål vara att minska mängden frukt och öka antalet grönsaker. Ett bra förhållande för nybörjare är 2: 1 - frukt till grönsaker. Detta innebär att för varje kopp gröna, lägg till två koppar frukt. Men efter några veckor ska du arbeta mot ett förhållande på 1: 1 .... och så småningom försöka fördubbla mängden grönsaker till frukt. Så får du den hälsosammaste gröna smoothien som möjligt.

Färsk frukt som du har fryst är alltid perfekt. Om du lägger is till din smoothie blir den vattnig, men frusen frukt hjälper till att hålla den tjock och smaskig! Så välj en mängd olika frukter - bananer, äpplen, jordgubbar, mango, etc - skiva dem, frys dem och voila - färsk fryst frukt för din smoothie och redan individuellt packad.


4. Glöm inte några hälsosamma fetter

Jag ser att många människor glömmer detta steg, men det är avgörande! Hälsosamma fetter hjälper din kropp att ta upp all godhet från grönsaker och frukter. Utan fett kan du bara ta upp en del av tillgängliga näringsämnen. Så missa inte!

Tillsätt bara lite fett med  kokosnötsolja , nötter och frön. Linfrön , chiafrön och hampafrön är helt hälsosamma alternativ. Men om du vill ha din smoothie extra krämig och delikat, släng i 1/4 av en avokado. Tillsats av friska fetter säkerställer högsta absorption av fettlösliga vitaminer och näringsämnen, såsom betakaroten och lykopen, samt vitamin A, D, E och K. Ämnen din kropp behöver!

Hur man gör den hälsosamma gröna smoothien (recept + tips).  Downshiftology.com

5. Öka det med superfoods och mix-ins.

Baserat på de första fyra stegen har du en rockin 'grön smoothie. Men om du vill lyckas med det, släng in några superfoods och extra mix-ins. Jag älskar personligen att lägga till kryddor, som kanel, ingefära och gurkmeja och supermat som acai-pulver, macapulver, bipollen och spirulina (även om spirulina kan vara en förvärvad smak).

Du kan till och med slänga in goji-bär, dadlar och lucumapulver för lite naturlig sötma. Efter ett träningspass kan du tänka på proteinpulver ... och kollagenpulver som alltid är en favorit för friska leder, hud, hår och naglar.