Hur du startar din morgon/dag på bästa sätt!

Hur du börjar din morgon sätter vikt för resten av dagen.

Du kan börja dagen med att slå på snooze-knappen, dra dig ur sängen i sista minuten, skynda dig att bli redo och sedan springa ut genom dörren med en munk i ena handen och din portfölj i den andra. Eller så kan du börja dagen med bra vanor och få en god morgon.


Här ger vi dig nio morgonvanor som kommer att förändra ditt humör, din dag och din kommande framtid. Morgonen är basen för hur din resterande dag kommer att se ut & formas:


1. Vakna tidigt. Att kunna gå igenom morgonrutinen på ett lugnt sätt istället för att rusa omkring som en kyckling med huvudet avskuren.

Ha tid för introspektion och få dig själv i rätt sinnesram. De lugna morgontimmarna är en bra tid att göra gott. Som att träna dagligen till exemel eller ta itu med en 30-dagars utmaning.

Att vakna tidigt gör att du kan öva på de åtta vanor som förklaras nedan, vilket hjälper dig att starta dagen med bra humör där du blir redo med att ta itu med allt som livet har att utmna dig med under hela dagen.


2. Le och tänk på något positivt. Så fort du vaknar, le. Forskare har upptäckt att leende kommer få dig att börja dagen i ett bättre humör.

Dessutom så stärker ett leende ditt immunförsvar, så genom att le det första på morgonen och komma ihåg att göra det hela dagen kommer du att avvärja sjukdomar, speciellt under influensasäsong. "Kroppen lyssnar på vad du tänker och signalerar ut i kroppen över hur du känner dig".

Om du har problem med att få dig att le på morgonen, tvinga dig själv: till och med ett tvingat leende har fördelar.

Säg dessutom något följande till dig själv när du vaknar (säg det högt eller bara säga det tyst i huvudet): "Idag är jag lycklig över att leva, jag har ett dyrbart mänskligt liv, jag kommer inte att slösa det." - Dalai Lama

Slutligen, ställ dig själv dessa två frågor:

Vad är jag tacksam för idag?

Vad ser jag fram emot idag?


3. Stig upp & bädda din säng. Genom att ta detta lilla steg för att skapa yttre ordning skapar du inner lugn. Det är något litet och genomförbart som får igång din dag rätt.

Om du bäddar din säng varje morgon kommer du ha gjort dagens första uppgift. Det kommer att ge dig en liten känsla av stolthet och det kommer att uppmuntra dig att göra en annan uppgift och en annan och en annan vilket resulterar i slutet av dagen kommer den ena avslutade uppgiften att ha förvandlats till många avslutade uppgifter. Att bädda din säng kommer också att stärka det faktum att små saker i livet spelar roll.

Om du inte kan göra de små sakerna rätt kommer du inte att göra de stora sakerna rätt.

Och, om du av en slump har en eländig dag, kommer du hem till en säng som är gjord - som du har gjort - och en gjord säng ger dig uppmuntran att morgondagen blir bättre.


4. Borsta dina tänder och skrapa tungan. De flesta fick lära sig att borsta tänderna efter att man har ätit frukost. Det är emellertid friskare att borsta tänderna så snart du vaknar. Plack byggs i munnen medan du sover. Du bör ta bort den här plackuppbyggnaden genom att borsta tänderna så snart du vaknar.

Borsta även tänderna med ett skyddande fluorskikt för att skydda mot socker och syror som införs i munnen vid frukosten.

Förutom att borsta tänderna bör du också skrapa tungan . Här är fem skäl till varför:

Fräsh andedräkt - Det mesta från dålig andedräkt kommer från bakterierna på baksidan av tungan.

Bättre smak - Genom att skrapa tungan tar du bort slem som kan blockera dina smaklökar.

Öka immuniteten - Skrapning av tungan förhindrar att gifter reabsorberas i kroppen.

Friskare tänder - Processen att skrapa tungan främjar allmän tand- och tandköttshälsa.

Sedan, efter att du har ätit din frukost, skölj med fluor munvatten.


5. Drick varmt vatten med citron. Dricker du ett högt glas ljummet vatten med en halv citron - eller en hel citron - pressad i den gör detta allt följande för dig:

Citronvatten rensar och stimulerar levern och njurarna. Citroner har massor av C-vitamin, vilket hjälper till att skydda dig från att bli förkyld.

Att dricka citronvatten alkaliserar kroppen - när kroppen inte har tillräckliga alkaliserande ämnen och är alltför surt tar den dessa ämnen från benen eller vitala vävnader.

Citrons antioxidantegenskaper hjälper till att bekämpa skador på fria radikaler, vilket gör att din hud ser ung och frisk ut.


6. Gör en sträckningsrutin. Att utföra en morgonsträckningsrutin hjälper dig att lossa dina muskler efter att ha sovit, samtidigt som du ökar blodflödet till dina muskler. Genom att ta tio minuter av att göra eventuellt yogaställningar kan du ansluta ditt sinne, kropp och andetag i förberedelserna för den dag som är framför dig. Solhälsningen är ett bra tips för att sträcka på kroppen på morgonen. 


7. Meditera. Börja dagen med stillhet genom att meditera på morgonen. Meditera gör allt från att förbättra ditt fokus till att minska stress, förbättra känslomässig stabilitet och förebygga vanliga hälsoplågor. Du kan börja helt enkelt genom att fokusera på andetaget i tre minuter varje morgon och bygga därifrån.

Gör följande:

Sätt dig bekvämt.

Stäng ögonen och fokusera på andetaget.

Andas in genom näsan för 4 räkningar, behåll i 4 räkningar och andas ut genom munnen i 8.

Varje gång du känner ditt sinne vandra, ta det tillbaka till andetaget.

Gör detta i tre minuter.


8. Ät en hälsosam frukost. Du har redan hört det tusen gånger, men jag kommer att säga det igen: Frukost i dagens viktigaste måltid. En hälsosam frukost består av magert protein, fullkorn och hälsosamma fetter. Du får alla följande fördelar med att äta en hälsosam frukost:

Du blir mindre hungrig under hela dagen. Du får bättre fokus och koncentration. Hoppa över frukost är knuten till att vara överviktig. Du får mer energi.


9. Skapa något. Innan du börjar ta in information (läsa e-post, lyssna på nyheterna, delta i möten och så vidare) så skapa något. Det här kan vara vad som helst: skriv ett blogginlägg; rita något; skapa en informationsgrafik; spela in en video; skriv ett kapitel i din roman; och så vidare.

Starta din dag i kreativitetsläge.


Slutsats

Dina morgonvanor kan göra eller bryta din dag. De nio vanor som förklaras ovan garanterar att din dag börjar rätt. Lev ditt bästa liv genom att skapa god morgonvanor.



Ett extra sluttips: kolla INTE mobilen det första du gör när du öppnat upp ögonen på morgonen! Vakna upp med ett friskt sinne och res dig upp för att röra kroppen och få igång blodcirkulationen. Det resulterar i att du stimulerar hjärnan på ett bättre & friskare sätt. Gör dina morgonrutiner innan du blir tillgänglig på alla sociala medier & all teknisk utstrålning.