Hur du lindrar mensvärk & kramper!

Många blir känslomässiga och har kramper före och under sina perioder. Detta kallas ibland PMS. Kramper och PMS är normala och kan behandlas.

Bildresultat för menstruation pain


Vad orsakar kramper?

Menstruationskramper kan vara riktigt obekväma och smärtsamma, men de händer av en anledning. Under din period dras livmodern ihop - vilket betyder att den pressar eller kramar upp. Detta gör att fodret kommer från väggarna i din livmoder och lämnar din kropp. När din livmoder kramar upp, hjälper den blodet flyta ut ur din vagina.


De flesta får kramper under sina perioder någon gång i livet. De känner vanligtvis som bankande smärta i nedre mage. De kan börja ett par dagar innan din period kommer, och ibland fortsätta under din period. Kramper är vanligtvis värre under de första dagarna av din period, när ditt flöde är det tyngsta. För många människor blir kramper mindre smärtsamma när de blir äldre.


Menstruationskramper kan vara smärtsamma och irriterande, men de är super vanliga och det finns många sätt att behandla dem:


-Ta receptfria smärtmedicin som Alvedon & Ipren etc. Följ alltid anvisningarna på paketet. Prata med din läkare innan du tar smärtmedicin om du har en allergi mot aspirin eller svår astma.

-Lägg en värmedyna på magen eller korsryggen.

-Ta ett varmt bad.

-Ha en orgasm (av dig själv eller med en partner).

-Använd hormonell preventivmedel (som p-piller, lapp, ring, implantat och hormonell IUD).


Kramper är en ganska normal del av att få din period, men ibland har människor periodkramper som är så smärtsamma att det är svårt att göra vardagliga saker (som att gå i skolan eller jobba). Om din smärta i perioden är riktigt dålig och medicin hjälper inte, tala då med din läkare. De kan hjälpa till med andra sätt att hantera smärtan, eller de kanske vill kontrollera om det finns något mer allvarligt.


Kramper som är riktigt dåliga kan vara ett tecken på:

-Bekkeninflammatorisk sjukdom - en infektion i dina reproduktionsorgan.

-Endometrios - ett tillstånd där fodret i din livmodern växer utanför din livmoder.  

-Adenomyos - när vävnaden som linjer din livmoder växer in i muskelväggen i din livmoder.

-Livmoderfibroider - tumörer som inte är cancer, som växer inuti din livmoder, i din livmoders väggar eller på din livmoders utsida.


Kramper orsakade av dessa tillstånd kan börja när du är äldre. Och de kan bli värre när tiden går. De kan också hålla längre än andra kramper eller vara längre än den sista dagen i din period.

Om du har extremt dåliga kramper som du inte kan behandla eller andra symtom som är svåra att hantera, kontakta din läkare.


Vad är PMS?

PMS står för premenstruellt syndrom - de känslomässiga och fysiska symtomen som vissa människor känner rätt före och under sina perioder. PMS orsakas av de hormonella förändringarna som din kropp går igenom under din menstruationscykel.

Vissa människor får PMS varje gång de har sina perioder. Andra får bara PMS då och då. Du kan ha alla eller bara några av de vanliga PMS-symtomen. Och vissa människor får inte PMS alls.


Det finns två huvudtyper av PMS-symtom: de som påverkar dig fysiskt och de som påverkar dig känslomässigt.

Fysiska symtom på PMS inkluderar:

-Du vill ha vissa livsmedel eller är mer hungrig än vanligt

-Mjuka, svullna eller ömma bröst

-Kännas uppsvälld (pluffsig eller full i magen)

-Huvudvärk

-Yrsel

-Svullnad i händer eller fötter

-Värk och smärta i lederna eller musklerna

-Känner dig tröttare än vanligt eller behöver fler tupplurar

-Hudproblem, som finnar

-Orolig mage

-Kramper eller smärta i magen


Emotionella symtom på PMS inkluderar:

-Känner mig ledsen, deprimerad, spänd eller orolig

-Humörsvängningar

-Känner mig mer irriterad eller arg än normalt

-Gråter plötsligt

-Inte känner mig väldigt social eller vill vara med människor

-Har svårt att koncentrera sig

-Problem att somna

-Förändringar i din önskan att ha sex


Det är vanligt att ha några av dessa symtom och inte andra. Till exempel kan du ha uppblåsthet och ömma bröst, men inte humörsvängningar eller hudproblem. Det kan också förändras från månad till månad: du kan vara trött och cranky en månad men inte nästa, eller ha kramper en månad men inte nästa. Det är annorlunda för varje person.


Andra tillstånd, som depression och ångest, perimenopaus och sköldkörtelsjukdom kan fungera som PMS, så att besöka läkare är det enda sättet att säkert veta vad som händer.


Vad jag kan göra för att lindra PMS?

Många av de saker som hjälper till att underlätta kramper kan också hjälpa till med PMS. Här är några olika sätt att lindra PMS-symtom:

- Alvedon & Ipren etc.

-Gör aerob träning, som att gå, springa, cykla, simma eller någon aktivitet som ökar hjärtfrekvensen. Regelbunden träning (minst 30 minuter de flesta dagar i veckan) är perfekt.

-Gör andningsövningar, meditation eller yoga.

-Vila mycket. Att sova regelbundet varje natt kan hjälpa till med stress, humörförändringar och trötthet.

-Ät hälsosamma livsmedel som frukt, grönsaker (särskilt de gröna färgerna), fullkorn och yoghurt.

-Begränsa fett, salt, socker, koffein och alkohol.

-Se till att du får tillräckligt med vitaminer i kosten eller ta vitamintillskott. Om du inte får tillräckligt med kalcium, ta ett tillskott på 1200 mg kalcium dagligen. Magnesium och vitamin E kan också hjälpa.

-Använd hormonell födelsekontroll (som p-piller, lapp, ring, implantat och hormonell IUD). Din läkare kan hjälpa dig hitta en födelsekontrollmetod som kan hjälpa till med PMS.