Hur du hittar balansen över att vara en ny mamma!


Att bli mamma för första gången involverar många känslot och att navigera i moderskapets vågor och vatten ger lektioner i stort som säkert kommer att fortsätta komma när tiden går. Att vara mamma ser annorlunda ut för oss alla. Det är oförutsägbart och kan åtföljas av utmaning eller obehag, men viktigast av allt, det kan samexistera precis tillsammans med djup glädje, kärlek, närvaro och anslutning. Du kan uppleva alla känslor samtidigt, och det är OK!

Här är ett par saker för att behålla din självkänsla och ditt förnuft som du kan börja med:

1. Öva på goda tidshanteringsförmågor, så att du kan prioritera och skära ut lite tid för dig själv.

2. Självvård borde du inte förhandla om.

3. Att lära sig hitta balans är viktigt.

Bildresultat för mom baby gif


Det är viktigt att luta sig till att prioritera efter att ha fått ett barn. Det är så lite tid vi får för oss själva, även om vi har hjälp.

För vissa människor är det inte lätt att prioritera uppgifter. De ser allt lika viktigt och har svårt att tilldela en hastighet till varje objekt på sin att-göra lista. Detta är tidshanteringsekvivalenten för de människor som kämpar för att blockera vissa ljud i en fullsatt restaurang och bara hör allt buller som är lika krävande på öronen.


Jag föreslår ofta att göra en lista med måste-göras för dagen, tillsammans med en lista med kul-att-göra. Att bryta ned din dag i det som absolut måste göras jämfört med vad du vill åstadkomma är ett bra sätt att förenkla och prioritera.


Alla är kopplade på olika sätt, men många studier har visat att vår energi på morgonen är vår "toppenergi." När dagen fortskrider blir vi mindre fokuserade och mindre kreativa. Det är alltid bäst att placera dina viktigaste och mest kreativa uppgifter under de tidiga timmarna när du är mest vaken och engagerad och när du känner dig mer motiverad. Även om du också kan få saker gjorda på kvällen och känner dig energisk, så får du alltså hela din att-göra lista gjord!

Relaterad bild


Att vara en ny mamma och vara medveten om egenvård är så utmanande eftersom vår lilla bäbis kräver så mycket av vår tid och energi. Men vår räddning är att ha icke-förhandlingsbart.

Icke-förhandlingsbara saker är de saker, hobbyer och handlingar som vi kan göra för oss själva som påminner oss om vem vi är. Det är det som känns bra för oss och det som ger oss lycka och sinnesfrid. Det är precis som det inte förhandlingsbara att borsta våra tänder varje dag - vi överväger inte riktigt att hoppa över det. Dina icke-förhandlingsbara rörelser rör sig dagligen, äter sunt & sover (när man kan, med tanke på att man har ett spädbarn). Det här är saker som ger en känsla av välbefinnande.


Vi måste alla vara medvetna om hur egenvård är mycket mer än att träna och äta rätt. Det måste sova tillräckligt, se till att din mentala hälsa är intakt, tendera till ditt känslomässiga välbefinnande och känn att du växer och är andligt kopplad till dig själv.


Olika kulturer, religioner och andlig praxis försöker alla ge svaret på frågan: "Vad är balans?" Balans innebär att lära sig att ge och ta emot lika mycket. Många läkare tror att obalans är roten till lidande och sjukdomar och att allt är kopplat. Vi kan inte vara andligt sjuka utan att se effekter i våra kroppar och sinnen. Omvänt, om vi är fysiskt sjuka, känner vi det också mentalt och känslomässigt.

Vi måste hitta vad balans betyder för var och en av oss individuellt. Vi måste göra tid för sömn, arbete, lek, kärlek, hobbyer, resor, natur och anslutning till våra djupaste jag dagligen. Vad "balans" betyder för oss kommer att förändras från en dag till en annan, men vi kan alltid sträva efter att hålla oss anpassade till vår inre röst som kommer att säga när vi går ur synk. Som mödrar, om vi inte tar hand om oss själva, kommer vi inte vara lika närvarande för andra och för våra barn.