Fördelar med att fasta!

Hur du går ner i vikt, bygger muskler & förbättrar din hälsa genom fasta!


Trots den senaste tidens ökade popularitet är fasta en praxis som går tillbaka i århundraden och spelar en stor roll i många kulturer och religioner.

Det är många olika typer av fasta du kan ta till. I allmänhet utförs de flesta typer av fasta under 24–72 timmar.

Det har visat sig att fasta har många hälsofördelar, från ökad viktminskning till bättre hjärnfunktion.


Varför är fasta bra för kroppen? Här har du 8 hälsofördelar med fasta (med stöd av vetenskap):

främjar blodsockerkontroll genom att minska insulinresistensen, 

främjar bättre hälsa genom att bekämpa inflammation, 

förbättrar hjärthälsan genom att förbättra blodtrycket, triglyceriderna och kolesterolnivån, 

ökar hjärnfunktionen och förebygga neurodegenerativa störningar, 

hjälper viktminskning genom att begränsa kaloriintaget och öka metabolismen, 

ökar tillväxthormonsekretionen, vilket är viktigt för tillväxt, metabolism, viktminskning och muskelstyrka, 

kan försena åldrandet och förlänga livslängden, 

hjälper till förebyggande av cancer och ökar effektiviteten av kemoterapi.

Relaterad bild


Hur man börjar fasta

Det finns många olika typer av fasta, vilket gör det enkelt att hitta en metod som passar din livsstil.

Här är några av de vanligaste typerna av fasta:

Vattenfasta: Innebär att man bara dricker vatten under en viss tid.

Fruktsaft: Får endast dricka grönsaks- eller fruktjuice under en viss period.

Intermittent fasta: Intaget är delvis eller helt begränsat under några timmar upp till några dagar åt gången och en normal diet återupptas på andra dagar.

Partiell fasta: Vissa livsmedel eller drycker som bearbetade livsmedel, animaliska produkter eller koffein elimineras från kosten under en bestämd period.

Kaloribegränsning: Kalorier är begränsade i några dagar varje vecka.

Inom dessa kategorier finns också mer specifika typer av fasta.

Våra 3 favoriter är: Warrior Diet - ät inget på 20h för att sedan äta all din mat under 4h.

Lean gains - ät inget på 16h, för att sedan äta all din mat under 8h.

Eat stop eat - Ät som vanligt 6 dagar i veckan, för att sedan inte äta något på en hel dag.

För att komma igång, prova att experimentera med olika typer av fasta för att hitta vad som passar bäst för dig.

Relaterad bild


Säkerhet och biverkningar

Trots den långa listan över möjliga hälsofördelar som är förknippade med fasta kan det kanske inte vara rätt för alla.

Om du lider av diabetes eller lågt blodsocker kan fasta leda till spikar och kraschar i blodsockernivåerna, vilket kan vara farligt.

Det är bäst att prata med din läkare först om du har underliggande hälsotillstånd eller planerar att fasta i mer än 24 timmar.

Fasta rekommenderas inte generellt utan medicinsk övervakning för äldre vuxna, ungdomar eller personer som är underviktiga.

Om du bestämmer dig för att försöka fasta, se till att hålla dig väl hydratiserad och fylla din diet med näringsbeständiga livsmedel under dina ätperioder för att maximera de potentiella hälsofördelarna.

Om du fastar under längre perioder kan du försöka minimera intensiv fysisk aktivitet och få mycket vila.


Poängen

Fasta har förknippats med en mängd potentiella hälsofördelar, inklusive viktminskning, samt förbättrad kontroll av blodsocker, hjärthälsa, hjärnfunktion och förebyggande av cancer.

Från vattenfasta till intermittent fasta och kaloribegränsning finns det många olika typer av fasta som passar nästan varje livsstil.

I kombination med en näringsrik kost och en hälsosam livsstil , kan fasta i din rutin gynna din hälsa.