Dessa 5 dietmyter är varför du inte ser resultat

Dessa 5 dietmyter är varför du inte ser resultat


Så mycket som vi försöker hålla oss borta från socker eftersom vi vet hur illa det är för vår hud, ibland grottar vi! Särskilt när vårt kontor ständigt fylls med bakelser och födelsedagskakor. Men det verkliga problemet är inte enstaka flathet, det är vad vi gör efter att vi unnade oss. Ofta går vi på galna strikta dieter eller följer en dietregel som vi hörde från våra kollegor eller vår mammas bästa vän, utan att ens undersöka om det faktiskt är bra för vår hälsa.


Saken är att det finns SÅÅ många diet- och matmyter - intermittenta fasta fungerar, snacking är bra, att äta frukt är dåligt, du vet sådana - att det ofta är omöjligt att hitta avgörande resultat om vad som faktiskt fungerar! Så för att få ett definitivt svar på vad som verkligen fungerar, vad som är hälsosamt och vad som bara är helt ojämligt, så har vi gjort en dubbelkoll från världens mest respekterade näringsläkare, Dr. Oz Garcia. Dr Oz är inte bara en livsmedelscoach för kändisar som Naomi Campbell och Gwyneth Paltrow, bland hans många böcker och TV-program, han blev också känd till "Bästa nutritionist" av New York Magazine, så vi är ganska säkra på att han är killen att ställa in oss direkt på när det gäller de vanligaste matmyterna en gång för alla. Här är vad han hade att säga om några av de största och mest populära matmyterna:


Du måste äta frukost för att gå ner i vikt och du bör undvika att äta sent på natten

Bedömning: FALSKT

Dr. Garcia tror att "ingen av filosofierna är sanna." Han berättar för oss att många av hans "klienter faktiskt övar intermittent fasta, vilket ofta får dem att hoppa över frukost och inte äta sin första måltid förrän på eftermiddagen." Dr. Garcia skulle rekommendera intermittent fasta (när du begränsar dina måltider till en period av 6-8 timmar) eftersom det "hjälper till att förbättra ämnesomsättningen, hjälper till viktminskning, förbättrar livslängden och en generell känsla av välbefinnande." ... Garcia förklarar att hans "klienter kan äta frukost, hoppa över lunch och sedan äta middag en sträcka på 10 till 12 timmar mellan nästa utfodring (med undantag för juicer eller buljonger)." Han försäkrar oss också att när den är i fasta mellanrum, " om du har en högkvalitativ måltid med mestadels högt fett och högt protein,det behöver inte vara en avskärning från 20.00 (med tanke på att du har fästat det mesta av dagen). ”


Du bör alltid undvika snacks

Bedömning: SANT

Så mycket som vi lever för det 16.00 mellanmål, så insisterar Dr. Garcia på att du ska undvika snacks till varje pris. Han förklarade att snacks faktiskt kan öka din aptit och ofta kommer att resultera i att man konsumerar för många kalorier under dagen. I första hand är det mer troligt att du "äter onödigt" om du snackar. Dr. Garcia berättade också för oss att den populära dieten "fem måltider om dagen" är en "fullständig myt." Istället skulle han rekommendera att du äter "två eller tre måltider och ingen snacks (särskilt när du tränar intermittent fasta)."


Om du bantar bör du undvika mejeriprodukter

Bedömning: FALSKT

Dr. Garcia säger att detta är en annan myt, eftersom "mejeri med fetthalt kan faktiskt främja viktminskning och mejeri med låg fetthalt kan bidra till viktökning. Det är motsatsen till vad du kanske tror. När du äter mejeri, håll dig fast vid produkter som yoghurt, ost, kefir och rent smörfett. ”Även om Dr. Garcia håller med om att du bör undvika att dricka mjölk eftersom det ofta är problematiskt om du försöker gå ner i vikt."


Det är hälsosammare att vara vegetarian

Bedömning: DEBATTERBAR

Dr. Garcia förklarar att denna myt varken är fakta eller fiktioner som "det beror verkligen på vem du är." Dr. Garcia var faktiskt vegetarian i tio år, och han förklarade att han "hade låg energi, lägre libido, och tunnare hår "även om vissa" människor tenderar att göra det bra. "Men han konstaterar att" om du tittar på de längstlivade människorna som bor i Blue Zones [regioner där människor bor längre än i genomsnitt], är knappast någon av dem vegetarianer. I själva verket har de en balanserad diet med massor av fisk, mejeri, ägg och en mängd olika frukt och grönsaker. ”Nyckeln till en hälsosam regim är balans, eftersom Dr. Garcia tror att” inget extremt av något är bra, att äta för mycket kött eller ha en strikt vegansk kost kommer inte att gynna din hälsa.


Om du vill gå ner i vikt bör du inte äta kolhydrater

Bedömning: FALSKT

Vi kan alla andas in ett lättnads suck (vi tänkte aldrig ge upp pommesen!). Dr. Garcia berättar för oss att denna dietmyt är "löjlig." Men han säger att "det beror på kvaliteten på maten du äter." Han säger att vi bör undvika "raffinerade kolhydrater som vitt bröd, pasta, kakor, bakverk etc, som vi vet kommer att bidra till viktökning ”. Men han försäkrar oss att "en välbalanserad måltid med kyckling, grönsaker och en sida av quinoa, ris eller sötpotatis är väldigt hälsosam." (Ser ut som om vi kommer att hålla oss till sötpotatis pommes!). Slutligen berättade han för oss att du med alla saker måste tillgodose din diet till din rutin, till exempel förklarar han att "högt kolhydratintag inte är lika nödvändigt för dem som lever ett stillasittande liv. Ändå kanske du känner dig bättre att konsumera mer kolhydrater när du tränar hårt. ”


Om du bantar ska du inte äta för mycket frukt

Bedömning: FALSKT

Enligt Dr. Garcia, "ingen borde" diet ", vilket i princip är de bästa nyheterna som vi har hört sedan vi fick reda på att Beyoncé var tillbaka på turné. Dr. Garcia varnar mot bantning, främst för att "orsakerna till viktökning är från dåliga matvanor och överätande, inte att äta frukt." I själva verket försäkrar han oss att "ha en stor portion färsk frukt till frukost är ett helt hälsosamt sätt att börja dagen. ”


Så, vad är slutresultatet?

Ät frukt till frukosten, det är bra för dig.

Gå inte på en galen diet, försök att leva ett mer balanserat liv.

Ledsen att ge er dåliga nyheter, men det visar sig att snacking inte är nyckeln till att hålla din ämnesomsättning hög, det är faktiskt intermittent fasta.

Om du vill vara vegetarian, var vegetarian, men det kommer inte nödvändigtvis att få dig att må bättre.

Jepp, pasta, bakverk, vitt bröd och bakverk kommer inte att ta bort några kilo - men om du tränar mycket, känn dig inte skyldig att unna dig då och då.

Mejeri är inte allt dåligt, men försök att undvika att konsumera för mycket mjölk.

Inte alla kolhydrater är dåliga: Quinoa, ris och sötpotatis är dina vänner - måttligt!

Om du vill gå ner i vikt kan du prova intermittent fasta.


Slutligen är allas kropp annorlunda och svarar på olika saker, försök att vara frisk och se vad som fungerar för dig.