Den mest effektiva träningen!

Bränn 300+ kcal på bara 15 min

vad är den bästa hiit-träningen för fettförlust


Har du inte mycket tid till att träna eller orkar du inte lägga 1-2h på gymmet dagligen. Ingen fara, vi har räddningen för dig! Du skulle bli förvånad över hur mycket du kan bränna på bara 15 minuter - och alla kan spara denna överflöd av tid när det gäller att gå ner i vikt och känna sig friskare. På bara 15 minuter kan du bränna hela 300+ kalorier genom HIIT!

Om du äter hälsosam mat & håller hälsosam kost kan du alltså förbränna bort det du åt med bara några minuters övning. (Haleluja moment.)


HIIT är en förkortning av Hög Intensiv IntervallTräning.

HIIT är baserad på att manipulera din hjärtfrekvens under träning.

Detta innebär att du ofta växlar mellan perioder med låg intensitet och perioder med hög intensitet, i motsats till att arbeta i en kontinuerlig takt (jämn kondition) och är effektivare än vanlig cardio för fettförbränning.

Studier som verkligen fick bollen att flytta för HIITs fettförlustfördelar publicerades redan 1994. Den visade att deltagare som integrerade intervallträning i sin hjärtrutin kunde förbränna nästan 9 gånger mer fett jämfört med vanlig kondition, trots att HIIT-gruppen var i gymmet för mindre tid!

högintensiv intervallträning


Olika slags HIIT övningar:

sprintar

Efter jogging för att värma upp, sprint så snabbt du kan i 15 till 20 sekunder. Gå sedan eller jogga i långsam takt i en minut. Upprepa detta mönster i 15 minuter.


Tabatakretsar

Använd din egen kropp. Varje övning utförs i 20 sekunder med 10-sekunders vila däremellan. Denna träningstil visade sig vara lika effektiv som traditionella HIIT-sprintträning . Du utför maximalt 30 uppsättningar med 20 sekunder på, 10 sekunder av. Det är inte för svaghet i hjärtat, men om du har en hjärtmaskinfobi, gör det jobbet. Några rörelser för din tabatträning:

Underarmplank

Löpning med höga knän

Squat hoppar

bergsklättrare

burpees

Plank Jacks

Jumping Lunges

Växlande sidolungor

Rumpspark

Hoppa hopprep

Fjärilshopp

Väggpushup

Boxning

Benkick

Det finns ingen anledning att kopiera de exakta övningarna som används här heller. Hela kroppsövningar av vilket slag som helst bör ersätta bra. Du kan också integrera vikter för en extra utmaning.

Bildresultat för workout gif


Bike Sprints

Med en stationär cykel, pedal så hårt och snabbt som möjligt i 30 sekunder. Sedan trampa i långsam, lätt takt i en minut. Upprepa detta mönster i 15 minuter.


Skivstångskomplex

Ett skivstångskomplex är inget annat än en krets med sammansatta rörelser med en enda skivstång. I exemplet nedan utför du fem övningar i följd utan att tappa fältet. Golvliftar, luftpressar, skivstångsrader, styva benhissar och golvstångsbänkpressar med samma vikt.


Battle Ropes

Gör det inte komplicerat. Flytta bara repen i snabb takt så kommer din hjärtfrekvens att öka. Varje rörelse innebär vanligtvis att svänga armarna upp och ner (eller sida till sida) för tidsintervall. Som sagt, se till att alltid hålla en neutral ryggrad och håll dig låg i ett sittande, stabilt läge med knäna böjda. Gå helt ut i 20 sekunder, vila för att återhämta dig, skölj och upprepa.


Varje dag är en glad träningsdag.

Ett sista ord av försiktighet: Även om HIIT-träning nu betraktas som säkert för ett allt större utbud av människor tack vare modifieringarna som nämnts ovan, bör personer med tillstånd som okontrollerad diabetes, högt blodtryck eller en historia av hjärthändelser hålla sig till mer måttliga intensitetsövningar såvida inte deras läkare rensas.