Bli kvitt ditt sockerberoende genom 3 enkla steg!

Sjukvårdspersonal tror att sockerberoende är en av de främsta anledningarna till att det kan vara så svårt att hålla sig till en hälsosam kost.

Begär drivs av din hjärnas behov genom en "belöning" - inte din kropps behov av mat.

Men om du tenderar att binge äta för mycket så fort du får en smak av sockerhaltiga livsmedel, är det värsta du kan göra att ge efter för sugen.

Bildresultat för sugar craving


Här är en enkel 3-stegsplan för att stoppa sockerintagen.


1. Om du är hungrig, ät ett hälsosamt och fyllande måltid

Det är viktigt att inse att ett begär inte är samma som hunger.

Det är inte din kropp som kräver energi, det är din hjärna som kräver något som släpper mycket dopamin i belöningssystemet.

När du får ett sug när du är hungrig är känslan svår att motstå. I själva verket är ett begär i kombination med hunger en kraftfull drivkraft som de flesta har svårt att övervinna.

Om du får ett sug när du är hungrig är ett av de bästa knepen att äta en hälsosam måltid omedelbart. Lagra ditt kök med hälsosamma mellanmålsmat eller färdiglagade måltider.

Proteinrika livsmedel som kött, fisk och ägg är särskilt bra för att begränsa hunger.

Att äta riktig mat kanske inte känns väldigt aptitretande när du söker sockerig skräpmat. Men om du verkligen behöver gå ner i vikt är motståndskraft värd det på lång sikt.


2. Ta en varm dusch

Vissa människor som upplever sockersug har funnit att varma duschar eller bad ger lättnad.

Vattnet måste vara varmt - inte så varmt att du förbränner huden men tillräckligt varmt för att det är på gränsen till att känna sig obekväm.

Låt vattnet rinna över ryggen och axlarna så att det värmer upp dig. Stanna där minst 5–10 minuter.

När du går ut ur duschen kommer du troligtvis att ha en "bländad" känsla, som om du har satt i en bastu länge.

Vid den tidpunkten kommer ditt sug troligen att försvinna.


3. Gå en snabb promenad utanför

En annan sak som kan fungera är att gå ut för en snabb promenad .

Om du är en löpare blir det ännu bättre att springa.

Detta tjänar ett tvåfaldigt syfte. Först distanserar du dig från maten du önskar.

För det andra kommer övningen att släppa endorfiner, eller "må bra" kemikalier i hjärnan, vilket kan hjälpa till att stänga av sugen.

Om du inte kan gå utanför, gör några utmattande uppsättningar av burpees, armhävningar, kroppsvikts-knäböj eller någon annan kroppsviktövning hemma.

Bildresultat för powerwalk gif


Andra saker som kan fungera:

Jag är ganska säker på att de tre stegen ovan skulle fungera för de flesta att stänga av sockerberoendet.

Men naturligtvis är det bästa alternativet överhuvudtaget att förhindra dessa begär .

För att göra det, släng all skräpmat ut ur ditt hus. Om du håller dem inom nära räckhåll ber du om problem. Håll i stället hälsosamma livsmedel inom räckhåll.

Om du äter hälsosamt och tränar flera gånger i veckan, är chansen stor att du inte får suget lika ofta.



Här är 11 fler användbara tips för att stoppa sockertrang:


Drick ett glas vatten. Vissa människor säger att uttorkning kan orsaka sug.

Ät en frukt. Att ha en fruktbit kan hjälpa till att tillfredsställa sockersuget för vissa människor. Bananer, äpplen, apelsiner fungerar bra.

Undvik konstgjorda sötningsmedel. Om du känner att konstgjorda sötningsmedel utlöser begär för dig kanske du vill undvika dem.

Ät mer protein. Protein är bra för mättnad, och det kan också hjälpa till med suget.

Prata med en vän. Ring eller träffa någon som förstår vad du går igenom. Förklara att du går igenom ett begär och be om några uppmuntrande ord.

Sov gott. Att få ordentlig, uppfriskande sömn är viktigt för allmän hälsa och kan hjälpa till att förhindra sockersug.

Undvik överdriven stress. Samma som med sömn kan undvika stress hjälpa till att förhindra sockersug.

Undvik vissa triggers. Försök att undvika specifika aktiviteter eller platser som ger dig sug, som att gå förbi godishyllorna eller snabbmatskedjor som McDonald's.

Bildresultat för sugar craving gif

Ta en multivitamin. Detta hjälper till att förebygga brister .

Läs din lista. Det kan vara till stor hjälp att bära en lista över orsakerna till att du vill äta sunt, eftersom det kan vara svårt att komma ihåg sådana saker när du får ett begär.

Svält inte dig själv. Försök att förhindra att du blir för hungrig mellan måltiderna.