5 hudvårdsregler som varje tonåring ska leva efter


Hudvård är riktigt förvirrande! Det finns så många produkter, det är nästan omöjligt att veta vilka som är rätt för din hud. Allas hud är annorlunda, men tonårshuden har det tufft - din kropp blir galen av hormoner, och det är det vi alla vet har en enorm inverkan på vår hud. Så för att hålla saker extra enkla delar vi upp det i fem enkla regler att följa. Lär känna dessa, så kommer du att ställa in för bättre hud för dina tonåringar, 20-åringar och mer!


Men innan vi fick reda på hur du kan hålla huden i lås, pratade vi med experterna för att ta reda på vad som hände. Det enhälliga svaret? Dina hormonella vågor! Med stigande nivåer av testosteron som orsakar utbrott genom att öka talgnivåerna (oljeproduktion) finns det mycket mer olja som blockerar dina porer och uppmuntrar finnar. En ökning av keratin (ett protein som skyddar cellerna i hudens övre lager) gör din hud tjockare och kan också orsaka porstoppningar. Så nu vet du hur din hud fungerar, här är fem saker du kan göra för att säkerställa att det blir på bästa sätt:


1. Lär känna din hud

Om det är en sak som alla bör göra är det att undersöka din hud så att du kan identifiera vilken hudtyp du har. Att känna till din hudtyp innebär att du kan skräddarsy din hudvårdssystem efter din huds unika behov och se till att du använder produkter, formler och ingredienser som hjälper, snarare än att hindra. Din hud är delvis ärftlig (din miljö, din kost och livsstil spelar också en stor roll), så även om du inte kan ändra den, kan du hjälpa till att balansera den med rätt regim.


De vanligaste hudvårdskategorierna är; känslig, torr, normal, fet, akne benägen och åldrande hudproblem - även om i åldern är åldrande definitivt inte något du behöver oroa dig för! Det låter lätt att diagnostisera, men kom ihåg att din hud kan vara en kombination av dessa hudkategorier och det kan förändras under året (du kan vara oljigare under sommaren men ändå torr eller en kombination under vintern). De tre viktigaste produkterna som du bör skräddarsy efter din hudtyp är din  rengöringsmedel,  toner och  fuktighetskräm .


2. Rengör varje morgon och natt

Timm Golüeke , ledande hudläkare och grundare av Dr. Golüeke-kliniken i München, tror att "som tonåring är det viktigaste hudvårdssteget rengöring." Rengör ordentligt och det hjälper till att ta bort överskott av olja och andra föroreningar, och Dr. Timm Golüeke rekommenderar att leta efter "Anti-bakteriella tvålar, anti-bakteriella krämer och oljefria fuktighetsgivare."

På morgonen är en rengöring med en ansikts tvätt som är inriktad på din hudtyp perfekt (som en gel- eller skumformel). I slutet av dagen är dubbelrengöring verkligen viktigt: Genom att tvätta två gånger tar du grundligt bort SPF, smink, olja, smuts och orenheter som annars skulle blockera dina porer - en gång räcker bara inte. Börja med en rengöringsolja och använd sedan en gel, skum eller vattenbaserad rengöringsmedel. Vi vet att det kan verka motsatt att använda olja på potentiell fet hud, men olja lockar till sig olja, så en rengöringsolja kommer att kunna ta bort olja mer effektivt från din hud. 


Rengöringstips: Använd alltid varmt vatten för att tvätta ansiktet, om det är för varmt kan det torka ut din hud och öka risken för irritation, och till och med orsaka skador på ansiktskapillärerna och hudens barriärfunktion. När ditt ansikte är rent, använd en stänk med kallt vatten för att stänga dina porer. Fukta alltid efter att din hud har rengjorts, det är särskilt viktigt på natten,  även om du har fet eller akne benägen hud , eftersom ditt ansikte tappar mer fukt över natten än vid någon annan punkt.

Saker att undvika: livsmedelsmässigt, undvik komjölk och rika och tunga krämer (mejeri) för att hjälpa till med hormonella utbrott.


3. Exfoliera regelbundet

Dr. Jessica Wu MD, LA-baserad hudläkare, tillägger att på grund av de hormonella vågorna som vanligtvis resulterar i igensatta porer, är det verkligen viktigt att "hålla din hud exfolierad." Dr. Wu föreslår att du letar efter "produkter som har naturliga antiseptiska och sammandragande egenskaper”. Kemiska exfoliatorer som innehåller AHA och  salicylsyra  är också ett utmärkt sätt att rengöra djupt i dina porer, eftersom de kan penetrera djupare och lösa upp limet som håller ihop orenheter i dina porer.

Undvik exfolierande mer än två eller tre gånger i veckan eftersom du kan potentiellt skada din hud. Var försiktig med fysiska exfoliatorer (granulat och pärlor), om du exfolierar för mycket kan detta faktiskt förvärra akne - du måste vara skonsam mot huden, så gnugga aldrig för hårt: exfolierande handlar om att försiktigt ta bort död hud så att det inte täpper till porerna.


"Gör det själv"-exfoliator:  Koka ihop 1/2 kopp varmt vatten och 1/3 kopp havremjöl. Låt det svalna och blanda sedan i 1 matsked vanlig yoghurt (packad med mjölksyra, en AHA), 1 matsked honung (antiinflammatorisk och antibakteriell), en tesked gurkmeja, (en fantastisk antiaging och antibakteriell kraftverk), och en äggvita för zink och vitamin B. Applicera ett tunt lager av masken på ansiktet i 10 till 15 minuter och skölj sedan med varmt vatten.


4. Kläm inte!


När talgproduktionen ökar blir cellerna som porerar dina porer ganska klibbiga. Denna klibbiga olja blockerar dina porer, fångar olja och orsakar en upphöjd ojämnhet. Genom att pressa din hud till att "spricka" så kommer talg och bakterier att spridas, vilket förvärrar inflammation och utvidgar utbrottet. Genom att bryta huden är det också mer troligt att du blir kvar med missfärgning eller ärrbildning, vilket kommer att bli svårare att bli av med än den initiala finnen. Så oavsett hur frestad du är att pressa den platsen, gör inte det- du kommer bara att göra det värre. Dessutom är det troligt att du har bakterier eller smuts på händerna, vilket återigen förvärrar din hud.


5. Mata huden inifrån

Eftersom din hud är mer känslig under tonåren, vill du försöka se till att du inte förvärrar din hud genom att äta akne eller olja som orsakar olja. Kändis dermatologen Dr. Doris Day , författare till Beyond Beautiful, förklarade att du bör försöka hålla dig borta från mejeri, eftersom det har visat sig förvärra akne på grund av mjölkproteinerna (inte mjölkfett, så att byta till låg fetthalt hjälp inte). Försök istället med mandelmjölk eller havremjölk. Du bör också försöka hålla dig borta från sockerhaltiga, stärkelsefulla livsmedel (vi vet, det är svårare än det låter), eftersom dessa också kan förvärra hudens lidande, medan socker ökar inflammation i kroppen. Istället bör du leta efter livsmedel som är fulla av bra fetter - som finns i livsmedel som lax, avokado och nötter.


Slutligen - glöm inte att bära SPF solskydd! Eftersom det skyddar dig mot framtida hudskador.